تشخیص تفاوت بین بلور و کریستال

در این مقاله لوستر تندیس در صدد بر آمده تا شما را با فرق بین بلور و کریستال آشنا کند.

فرق بین کریستال و بلور (شیشه)

مهم‌ترین ماده‌ای که کریستال را از شیشه متمایز می‌کند، سرب است. سرب یکی از مواد تشکیل دهنده کریستال به حساب می‌آید. معمولا بالاترین حد سرب در کریستال 24 درصد است، که اگر جنس کریستال این مقدار سرب را دارا باشد کیفیت عالی و پایین‌تر از این مقدار نشان دهنده کیفیت پایین کریستال است اما 99 درصد مواد اولیه تشکیل دهنده بلور، شیشه است.

 چند راه تشخیص بلور از کریستال

  1. کریستال نسبت به بلور کمی سنگین‌تر است اما باید به حجم بلور یا کریستال، ضخامت و توپر بودن آن دقت کنید.
  2. روی کریستال ضربه بزنید، کریستال به دلیل داشتن سرب، صدایی پیوسته و زنگوله مانند دارد.
  3. شفافیت بلور با کیفیت در ظاهر با کریستال در یک سطح و کیفیت است اما اگر شیشه‌ را حتی با کیفیت بالا، با دقت و چشمانی تیزبین مشاهده کنید موج و ناهمواری را داخل آن خواهید دید. اما در مورد موج و حباب روی کریستال توجیهی وجود ندارد. در بعضی از کریستال‌های تراش خورده ممکن است به دلیل شکست نور، عیب‌های احتمالی آن به چشم نیاید. در این مواقع شما باید با دقت کریستال را بررسی و با دیدن هر لکه، حباب یا موجی به اصل بودن کریستال شک کنید.
  4. کریستال و شیشه از یکدیگر بسیار متفاوت هستند اما در بازار نمونه‌هایی را می‌بینید که هم از کریستال آن وجود دارد هم شیشه؛ در این حالت یکی از بهترین راه‌های تشخیص کریستال از بلور قرار دادن آنها کنار هم است. کریستال حتی در کیفیت پایین آن (با سرب کمتر) شفاف، براق و درخشنده است اما شیشه در بهترین کیفیت در مقابل کریستال کدر و بی کیفیت است.
  5. اجناس کریستال چه نازک و چه ضخیم چیزی از کیفیت و شفافیت آن کم نمی‌شود اما محصولات شیشه هرچقدر هم با کیفیت باشند، در حالت ضخیم و توپر رنگ آنها شیشه‌ای و شفاف نیست. اگر با دقت آن را زیر نظر بگیرید رنگی متمایل به سبز کم‌رنگ یا آبی را در شیشه خواهید یافت.

امیدواریم شرکت تندیس توانسته باشد تا نکات مهم در مورد بلور و کریستال به شما ارائه دهد.

سفارش آنلاین

نظر مشتریان
پیام شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی:
captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
whatsapp   instagram   telegram

قبل از نهایی کردن خرید، برای اطمینان از صحت قیمت ها با ما تماس بگیرید